Analiza SWOT firmy Amazon - Analiza strategiczna Amazon.com

Udostępnij:

Amazon.com, Inc. (lub w skrócie Amazon) została założona przez Jeffa Bezosa w Bellevue w stanie Waszyngton5 lipca 1994 roku. Firma rozpoczęła działalność jako internetowy rynek wyłącznie książek. Jednak w miarę rozwoju, rozszerzyła swoją działalność o sprzedaż elektroniki, mebli, biżuterii

i właściwie wszystkiego.

Jej największe osiągnięcie nastąpiło w 2015 roku, kiedy firma prześcignęła swojego największego detalicznego konkurenta (pod względem kapitalizacji rynkowej) w Stanach Zjednoczonych: Walmart

.

Dziś Amazon jest trzecią najbardziej wartościową marką na świecie i czwartą największą firmą na świecie

pod względem wartości rynkowej. A jej założyciel i prezes Jeff Bezos jest najbogatszym człowiekiem na Ziemi.

Dlatego w tym wpisie na blogu chcemy dać Ci lepsze zrozumienie analizy Swot firmy Amazon.

Misja firmy Amazon

Lider rynku detalicznego kieruje swoją ofertę do każdego klienta, który posiada połączenie z Internetem

i adres. Dlatego jego misją jest stopniowe i coraz wyższe podnoszenie poprzeczki w zakresie doświadczeń i satysfakcji klienta.

Wizja

Wizją firmy jest "bycie najbardziej zorientowaną na klienta firmą na Ziemi". Poprzez penetrację większości rozwiniętych i rozwijających się rynków na świecie, Amazon dąży do osiągnięcia efektywnej i wysokiej jakości obsługi każdego swojego klienta na całym świecie.

Mocne strony

Marka Amazon

Jak wspomniano, Amazon jest trzecią najbardziej wartościową marką na świecie, co oznacza bogactwo firmy. Dzięki dobrym wynikom finansowym i popularności wśród klientów, jest to jedna z wiodących firm, a co ważniejsze, jest to jedna z wiodących siłXXI

wieku.

Ludzie ufają Amazonowi. Statystyki Feedvisor pokazują, że 89% klientów w Stanach Zjednoczonych jest skłonnych do robienia zakupów na Amazon.com

niż na jakiejkolwiek innej stronie e-commerce. Źródło: Forbes.com

Feedvisor podaje również, że 98% osób, które robią zakupy w Amazon.com, wyrabia sobie nawyk robienia zakupów online tylko na tej stronie. Wynika to z zaufania, jakie marka zbudowała u swoich klientów.

Firma zapewniała spójne, przejrzyste zakupy oraz szybkie, punktualne i nigdy niezmienne

doświadczenie w zakresie dostaw. To zaufanie wzrosło i ugruntowało się wraz z wprowadzeniem usługi dwudniowej dostawy Amazon Prime w 2018 roku.

W ciągu zaledwie dwóch lat usługa zyskała prawie 150 milionów członków na całym świecie.

Na każdą potrzebę klientów

Amazon posiada bardzo szeroką gamę produktów i usług

. Możesz korzystać z usługi Amazon, nawet nie zauważając, że usługa, z której korzystasz, należy do tej samej organizacji!

Oprócz największego na Ziemi internetowego serwisu detalicznego, firma dostarcza produkty i usługi od cyfrowego streamingu (Amazon Prime Video) do sztucznej inteligencji

z inteligentnymi głośnikami (Amazon Alexa). Większość największych firm w swojej dziedzinie również należy do Amazon. Na przykład, największy serwis streamingowy gier Twitch, największa baza danych filmów IMDb i największa firma audiobooków Audible, wszystkie leżą pod marką Amazon.

I nawet jeśli uważasz, że nie używasz żadnej z wymienionych usług, spory procent Internetu i przechowywania w chmurze jest podłączony do Amazon Web Services

.

Wartość i Net Worth

Udział w rynku i wartość

firmy Amazon nadal znacząco rosną.

Podczas gdy większość firm na całym świecie zamyka się lub traci znaczną wartość w czasach pandemii koronawirusów

, ta firma stale dodaje wartość i przychody do swojego sejfu. Źródło: Amazon

Również jej założyciel i dyrektor generalny Jeff Bezos, mimo że jest najbogatszą osobą na świecie, wciąż bije rekordy. W lipcu 2020 roku, Bezos dodał 13 miliardów dolarów do swojej wartości netto. Jest to największy jednodniowy wzrost dla osoby fizycznej w historii.

Jest on teraz osobiście wart więcej niż Nike Inc. i McDonald's Corp

.

Sprzedawcy zewnętrzni

Z 492 milionów miesięcznych odwiedzających

, gigant e-commerce ma duży ruch. W związku z tym, duża liczba sprzedawców, małych i dużych firm dołączyła do platformy.

Amazon.com pozwala firmom sprzedawać towary. Podczas gdy Amazon bierze udział w ich zyskach, firma może reklamować się i dotrzeć do większej liczby klientów

.

Tak więc Amazon wygrywa poprzez dodawanie i rozszerzanie swoich sprzedaw

ców, a sprzedawcy zewnętrzni wygrywają, ponieważ osiągają zyski na stronie internetowej. Amazon.com ma 2 miliardy produktów, przedmiotów i usług od osób trzecich na swojej stronie internetowej.

Duży wybór produktów

Duża ilość osób trzecich sprzedających przynosi ze sobą duży wybór produktów

. Obszerne i wyczerpujące listy przedmiotów ułatwiają ludziom znalezienie tego, co chcą kupić.

Na swojej stronie internetowej posiada największy wybór towarów w historii.

Zakupy na całym świecie

Poprzez przejęcia małych i dużych firm Amazon zarówno eliminuje konkurencję, jak i nastawia się na większe zyski

dzięki zakupionym firmom.

Niektóre z jego największych przejęć to największa sieć supermarketów organicznych Whole Foods Market za 13 miliardów dolarów oraz firma Zoox produkująca samochody samojezdne za 1,2 miliarda dolarów. I takie jak przejęcie Zappos.com

(który jest sprzedawcą detalicznym butów i odzieży), osiąga "wykupić" swoją konkurencję.

Ten globalny konglomerat ma pod swoim parasolem małe i duże firmy, a także przedsiębiorstwa działające w różnych krajach, od Stanów Zjednoczonych po Zjednoczone Emiraty Arabskie i Indie

.

Rynek detaliczny

Oczywiście, konglomerat detaliczny ma swoich konkurentów, takich jak Walmart, eBay

oraz kilka krajowych i lokalnych alternatyw w krajach azjatyckich. Źródło: Statista

Jednak z ponad 1 bilionem dolarów kapitalizacji rynkowej i rocznym przychodem w 2019 roku bliskim 280 miliardów dolarów, Amazon jest liderem branży handlu detalicznego online na całym świecie.

Słabe strony

Imitacje

Chociaż Amazon jest jedną z pierwszych firm zajmujących się sprzedażą detaliczną w Internecie, branża ta stała się powszechna wXXI wieku. Nowe i nadchodzące firmy zaczęły naśladować model biznesowy Amazon.

Sukces organizacji opiera się na szczegółowej analizie jej działów

.

Ta ogromna korporacja kładzie każdą informację o swoich kluczowych partnerach i działaniach, zasobach, strumieniach przychodów oraz zadowoleniu klientów i ogólnej satysfakcji z produktów.

Jeśli zastanawiasz się, jak zastosować ten proces również do swojej firmy, zawsze możesz skorzystać z narzędzi takich jak Flowchart Maker Templatew celu przeanalizowania własnej firmy.

Pola przegrywające

Rywalizacja z Amazonem może być ciężką walką, ale nadal jest to konkurencja. Konkurenci Amazona to Barnes & Noble i eBay w zakresie sprzedaży detalicznej; Netflix i Hulu

w zakresie cyfrowej transmisji strumieniowej.

Więc różne usługi i produkty firmy traci niektóre z tych walk i jest pomijany w niektórych rynkach, takich jak Indie.

Kontrowersje podatkowe

Kontrowersje związane z unikaniem płac

enia podatków przez firmę Amazon pojawiają się od czasu do czasu i można o nich usłyszeć w wiadomościach. Kontrowersje związane z unikaniem płacenia podatków były jednymi z pierwszych tematów rozmów i obietnic kandydatów na prezydenta Stanów Zjednoczonych w 2020 roku, takich jak senator Elizabeth Warren:

Co więcej, swoje obawy w kwestii podatków wyraził również nominowany przez Demokratów w wyborach prezydenckich w 2020 roku Joe Biden

:

Warunki w miejscu pracy

Amazon również był w wiadomościach na temat warunków panujących w ich zakładach. Niektórzy z pracowników wyrazili swoją frustrację z powodu złych warunków

, w jakich musieli i nadal muszą pracować.

Niektóre z tych raportów mówiły o nieznośnych temperaturach spowodowanych słabą klimatyzacją i brakiem zegarów w obiektach.

Traktowanie pracowników

Pracownicy powiedzieli również, że zostali zmuszeni do pracy w nadgodzinach

bez wynagrodzenia. Na domiar złego, pracownicy spotykali się z wyznaczonymi przerwami na toaletę i stałym nadzorem wideo w celu maksymalizacji przepływu pracy w obiekcie.

Negatywne uwagi tego typu wpływają na reputację firmy Amazon, nawet jeśli firma zaprzecza tym twierdzeniom.

Jeff Bezos jako lider

Założyciel i dyrektor generalny firmy Amazon, a zarazem najbogatszy człowiek na świecie Jeff Bezos spotyka się z dużą ilością krytyki. Część z tych krytyk wynika z faktu, że Bezos, w przeciwieństwie do drugiego najbogatszego człowieka Billa Gatesa, nie skupił się na działalności charytatywnej

w takim stopniu, jak inni miliarderzy.

Na Twitterze powstało nawet konto o nazwie Has Jeff Bezos Decided To End World Hunger?

Tysiące ludzi skrytykowało Bezosa na platformach mediów społecznościowych jako "jeśli chce, może uczynić świat lepszym miejscem".

International Food Policy Research Institute wydał raport, w którym stwierdza, że "potrzeba 11 miliardów dolarów rocznie, aby zakończyć głód na świecie do 2030 roku". Oznacza to, że Jeff Bezos, którego roczny dochód wynosi około 78 miliardów dolarów, faktycznie może zakończyć głód na świecie z dużą ilością pieniędzy trzymanych w kieszeni

.

Szanse

Wybuch epidemii koronawirusa

Pomimo tego, że większość firm na świecie zamyka lub kurczy swoją działalność, Amazon ma

się dobrze.

Choć, jak prawie każda firma na świecie, ucierpiała, gdy epidemia dotknęła Stany Zjednoczone, udało jej się stanąć na nogi.

Amazon może nadal zatrudniać ludzi (z zachowaniem wymaganych warunków bezpieczeństwa i higieny pracy), a także dostarczać klientom ich potrzeby

bez wychodzenia z domu.

Ekspansja na rynkach rozwijających się

Kraje rozwijające się mają dynamiczne rynki. Wiele małych firm pojawia się i znika, nie wpływając na rynek.

Dzięki strategicznemu pozyskiwaniu odpowiednich firm i partnerstw

na całym świecie, globalna korporacja może z łatwością penetrować i rozwijać się na rynkach krajów rozwijających się.

Wzrost liczby sklepów fizycznych

Wyobraź sobie, że kupujesz przedmioty, które kupiłbyś na Amazon w swoim lokalnym sklepie

. Ponownie, odpowiednie przejęcia pozwolą Amazonowi rozprzestrzenić się dosłownie w każdym miejscu na Ziemi. Te fizyczne sklepy mogą obejmować od małego miasteczka w Maine w Stanach Zjednoczonych do wioski w Indiach.

Pobierz Generator Map Cieplnych USA w Excelu!

Oznacza to, że zwiększenie liczby sklepów może pomóc zablokować jej obecność nie tylko w Stanach Zjednoczonych, ale na każdym kontynencie i w każdym regionie świata

.

Rozwój produktów markowych Amazon

Czy wiesz, że Amazon również tworzy swoje własne produkty? Tak, produkują swoje własne ręczniki, krzesła, kable do ładowania, kubki

itp. Tak jak większość dużych supermarketów Amazon ma również własną markę produktów.

Te oferują więcej marży na zysk niż osób trzecich sprzedawców. Jeśli firma produkuje szerszy zakres produktów i promuje go, a następnie, to sprawi, że będą one uzyskać więcej zysku.

Opieka zdrowotna

Niedawno Amazon przejął za prawie 1 miliard dolarów przedsięwzięcie PillPack, zajmujące się ochroną zdrowia

. Międzynarodowa korporacja ma duży system dystrybucji i ogromne korzyści z corocznych dużych przychodów.

Rozwijające się technologie

Amazon przejmuje swoich konkurentów, ale także dostaje w swoje ręce start-upy, które obiecują nadzieję i rozwój technologii

, takich jak sztuczna inteligencja i podróże kosmiczne. Ambicje związane z podróżami kosmicznymi ma firma Blue Origin.

Amazon nie tylko przejmuje te firmy, ale także pomaga w rozwoju technologii i tworzeniu nowych sposobów na to, aby ludziom na Ziemi żyło się lepiej.

Zagrożenia

Niekończące się kontrowersje

Bycie jedną z największych firm na świecie ma swoją cenę. Amazon został skrytykowany z wielu źródeł i z wielu platform. Etyka firmy, ich niektóre praktyki biznesowe i polityka firmy

zostały zakwestionowane w oczach opinii publicznej.

Oprócz zarzutów dotyczących negatywnego traktowania pracowników i złych warunków w miejscu pracy, Amazon spotkał się również z licznymi krytykami dotyczącymi "praktyk antykonkurencyjnych". Niektóre firmy obwiniały gigantyczny konglomerat o "zachowania monopolistyczne".

Sklep detaliczny został również zakwestionowany w związku z niektórymi wątpliwymi produktami na swojej stronie internetowej. Organizacje i rządy oskarżyły Amazon o umieszczanie na swojej stronie treści antysemickich i podrobionych produktów

.

Możliwe regulacje rządowe

Wybitne postacie w polityce i ludzie odpowiedzialni wyrazili swoje zamiary dotyczące regulacji ogromnej organizacji. Demokratyczne postacie w Stanach Zjednoczonych potępiają firmę z powodu ogromnych cięć podatkowych

. Również w przypadku zysków z licencjonowania oprogramowania do rozpoznawania twarzy krytyka rozciąga się na obie strony sceny politycznej. Chociaż Amazon popiera regulacje dotyczące rozpoznawania twarzy, nie powstrzymuje ich to przed sprzedażą technologii, którą opracowali do Chin i innych represyjnych krajów.

Strajki pracownicze

Amazon został ostrzeżony przez Departament Stanu USA o zagrożeniach, jakie firma napotyka w swoich zakładach w Xinjiang w związku z łamaniem praw człowieka

. Ta kontrola wokół wyzysku i nielegalnej pracy naraża światowego lidera e-handlu na ryzyko ekonomiczne i prawne.

Agresywna konkurencja

Pomimo bycia największym sprzedawcą internetowym na świecie, są pewne obszary, w których Amazon pozostaje w tyle za swoimi konkurentami. Na przykład, w dziedzinie cyfrowej transmisji strumieniowej, Netflix jest większy niż kiedykolwiek. I Apple TV+, Disney+ i HBO Max są pchanie z tyłu.Jednym z innych obszarów Amazon brakuje jest samojeżdżące samochody elektryczne. Amazon kupił autonomiczną jazdę start-up Zoox

za prawie 1 miliard dolarów w 2014 roku. I Zoox nadal nie jest nawet blisko w konkurencji z Teslą.

Cyberprzestępczość

Bezpieczeństwo cybernetyczne jest jednym z najważniejszych działów, które należy posiadać i na których należy się skupić. Ze względu na fakt, że Amazon posiada kluczowe dane wszystkich swoich klientów, takie jak numery kart kredytowych i szczegółowe adresy

, strona jest zawsze celem dla hakerów.

Naruszenie danych może zagrozić nie tylko bytowi milionów klientów, ale także akcjom firmy i jej reputacji w przyszłości.

Całkiem niedawno konto na Twitterze Jeffa Bezosa, wraz z kilkoma innymi miliarderami, zostało zhakowane. Wyobraźmy sobie, że ci hakerzy uzyskali dostęp do jego prywatnych serwerów

, a za ich pośrednictwem do Amazon.com. Jest to kluczowe zagrożenie dla firmy.

Końcowe słowa o analizie SWOT Amazon:

Tak duże firmy jak Amazon mogą być stawiane na piedestale i uważane za "odporne na wszelkie możliwe zagrożenia". Jednak bez dokładnej analizy wnętrza każdej firmy nie można dostrzec jej wad i osiągnięć. Dlatego analiza SWOT jest niezbędnym narzędziem dla Twojej firmy, aby usunąć zagrożenia, z którymi się borykasz i kontynuować swój sukces w przyszłości.

Z Someka SWOT Analysis Template, to jest za darmo! Pobierz go, użyj go w Excelu i łatwo wypełnij niezbędne miejsca informacjami, które posiadasz.

Zalecane lektury:

Analiza SWOT Apple

Analiza SWOT firmy Tesla